Dopasowanie oferty edukacyjnej do zmieniającego się rynku pracy, zwłaszcza na obszarze polsko -niemieckiego pogranicza to nie lada wyzwanie. Społeczeństwo się starzeje, a emigracja zarobkowa stała się powszechnym zjawiskiem. Dlatego Karkonoska Agencja Rozwoju Regionalnego, realizując projekt „Orientacja zawodowa bez granic” postawiła sobie za cel:

– uzupełnienie luki w polskim szkolnictwie zawodowym, polegającej na braku odpowiedniego przygotowania praktycznego, czy zbyt późnym konfrontowaniu uczniów ze światem zawodowym i praktycznymi zajęciami,

– pomoc uczniom w świadomym wyborze przyszłego zawodu,

– przybliżenie nauczycielom dobrych praktyk systemu kształcenia i orientacji zawodowej,

– promowanie kształcenia zawodowego na polsko-saksońskim pograniczu.

Przez trzy lata prowadziliśmy warsztaty z praktycznego wykonywania zawodów dostosowane do lokalnego rynku pracy (m.in. warsztaty stolarskie, malarskie, z obróbki tworzyw sztucznych, gastronomii). Organizowaliśmy wizyty dydaktyczne niemieckich i polskich uczniów, dające możliwość poznania kraju sąsiada oraz sprawdzenie swoich sił w obcym języku. Nie obyło się też bez warsztatów i spotkań dla nauczycieli.

„Mamy nadzieję, że dzięki takim działaniom, uczniowie bardziej świadomie będą wybierać ścieżkę dalszego rozwoju. Nauczyciele i rodzice, dzięki wiedzy o zagrożeniach, problemach czy możliwościach kształcenia i rynku pracy, będą mogli lepiej i szybciej reagować na zmiany i wspierać uczniów w wyborze dalszej drogi zawodowej” –dodaje  Piotr Miedziński.

Podczas konferencji podsumowującej projekt „Orientacja zawodowa bez granic” eksperci opowiadali o pozytywnych  efektach kształcenia dualnego realizowanego w Niemczech, metodach prowadzenia orientacji zawodowej w Polsce i Saksonii, zapotrzebowaniu rynku pracy i zawodach przyszłości.

System edukacji zawodowej Niemczech nastawiony jest na rynek pracy i na tych, którzy na rynku pracy występują – czyli ucznia i przedsiębiorcę. W Polsce system nastawiony jest na szkołę, na nauczyciela i sam system w sobie – mówiła Maria Montowska, AHK Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa

A co na temat projektu mają do powiedzenia sami uczniowie?

Wziąłem udział w projekcie, ponieważ chciałem poznać różne zawody w praktyce i sprawdzić  swoje możliwości. Najbardziej podobały mi się zajęcia z zakresu obróbki drewna i metalu. Dużym plusem było to, że wiele czynności wykonywaliśmy ręcznie (chodnik, świecznik i gra z metalu). Projekt pomógł mi także przełamać barierę językową, ponieważ starałem się tam jak najczęściej posługiwać językiem niemieckim –  napisał w ankiecie Jakub Wygnański, uczeń klasy 8.

Z kolei Paulina Pałyska, uczennica klasy 3 gim. dodaje – Zdecydowałam się na udział w projekcie, by zdobyć nowe umiejętności i wiedzę na temat preferencji zawodowych w Niemczech. Najbardziej podobały mi się warsztaty zawodowe z obróbki drewna. Zrobione przez nas świeczniki mogliśmy zabrać ze sobą do domu. Udział w projekcie dostarczył mi mnóstwo wrażeń, wiedzy, umiejętności, przyczynił się do rozwoju moich umiejętności językowych. 

Udział w warsztatach i praktyczna nauka języka niemieckiego, to bardzo mocny atut projektu podkreśla Alicja Trojanowska, uczennica klasy 3 gim.

Zdecydowałam się na udział w projekcie, bo był polecany przez uczniów i nauczycieli, którzy wcześniej brali w nim udział. Najbardziej podobały mi się warsztaty z obróbki drewna i metalotechnika, ponieważ mogliśmy sami z niczego zrobić coś nowego. Gdybym mogła na pewno bym je powtórzyła. Projekt zdecydowanie pomógł mi też przełamać barierę językową. Nauczyłam się wielu nowych słów, jak i używania języka niemieckiego w praktyce. Dzięki projektowi nadrobiła także wiedzę na temat dzisiejszego rynku pracy. 

Oprócz szkół ogromną rolę w przygotowaniu młodych ludzi do pracy mają przedsiębiorcy.  A zarówno po polskiej jak i po niemieckiej stronie jest jeszcze wiele do zrobienia.

Trzyletni projekt i konferencja to dopiero początek wspierania orientacji zawodowej i kreowania zawodów przyszłości przez Karkonoską Agencję Rozwoju Regionalnego.

Chcemy promować samozatrudnienie i przedsiębiorczość między innymi dzięki naszemu projektowi „Akademia Przedsiębiorczości”. Pokazujemy też, że jest druga ścieżka – samozatrudnienie. A Karkonoska Agencja Rozwoju Regionalnego na każdym etapie rozwoju działalności jest wstanie wspierać, pomagać i współfinansować ciekawe przedsięwzięcia – dodaje Piotr Miedziński.

W trzyletnim projekcie „Orientacja zawodowa bez granic” wzięło udział 360 polskich i 80 niemieckich uczniów.